Recept

Hade supermysig juldag också, med jättegott fika igen. Det var nämligen jag som hade bakat det^^
Och nu lägger jag faktiskt ut recepten jag har använt! Eller på ett ungefär, jag går mest på känsla när jag bakar, men man kan iaf utgå från något i den här stilen :)
PEPPARKAKSCUPCAKES med lingon
(själva muffinssmeten kan lika gärna användas till mjuk pepparkaka)
100 g smör
2 dl råsocker
2 ägg
1½ dl gräddfil
3 msk pepparkakskrydda (kanel, ingefära, kardemumma, nejlika)
1 tsk bikarbonat
3 dl vetemjöl
1 dl lingonsylt
glasyr:
60 g smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
100 g philadelphiaost
Sätt ugnen på 175. Vispa smör och socker pösigt. Vispa ner äggen, ett i taget. Tillsätt gräddfilen. Blanda kryddorna med bikarbonat och vetemjöl. Tillsätt mjölblandningen och rör till en jämn smet. Rör ner sylten. Häll i muffinsformar, grädda.. tills de blir färdiga :) Kanske en halvtimme.. Låt dem svalna. Blanda ihop alla ingredienser till glasyren och he på. He eventuellt karamellfärg i och några bär till dekoration :)
FRUKTMUFFINS med tranbär
provade det här receptet för första gången, glasyren var helt underbar!! Och den vita chokladen var mammas eller pappas påhitt, gjorde den ännu godare :)
2 dl hackad torkad frukt tex. fikon tranbär russin aprikoser
finrivet skal och saft av 1 apelsin
50 g smör
2 dl strösocker
3 ägg
1 dl vispgrädde
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
topping:
2 dl vispgrädde
8 msk turkisk yoghurt
½ florsocker
tranbär eller lingon
lite smält vit choklad
Sätt ugnen på 200. Hacka frukten och lägg den i apelsinsaften. Tillsätt det rivna apelsinskalet. Vispa smör och socker vitt och pösigt. Tillsätt äggen ett i taget. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner i smeten. Blanda ner frukten och tillsätt grädden. Fyll smeten i muffinsformar. Grädda i ugnen i ca 20 min. Låt muffinsen svalna.
Vispa grädden, häll under tiden en smal strimma av chokladen i den, och blanda ner yoghurt och florsocker. Toppa muffinsen med gräddyoghurten och dekorera med bären.
Fett gott, ni måste testa, särskilt toppingen på fruktmuffinsen! Man kan säkert ha den på pepparkaksmuffinsen också och tvärtom. Frostingen på de första är bara vanlig cupcake frosting, också jättegod :) Brukar även i vanliga fall dekorera dem med bär men ville göra nåt extra kul såhär på julafton ;D
Hoppas ni har haft en underbar jul hittills <3 Nu ska vi kolla på arkiv x som jag fick i julklapp :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0