Chokladbiskvier - recept!

Äntligen :) Nu lägger jag ut receptet jag använder, fast tänkte tillägga då att jag är en sån person som inte följer recept till punkt och pricka utan kör lite grann på känslan, så ni vet ;) Men jag utgår i alla fall ifrån det här:


Bottnar
300 g mandelmassa
1 äggvita
Riv mandelmassan grovt och vispa med äggvitan till en smidig smet. Gör små kakor (tänk på att de sväller lite i ugnen), det underlättar verkligen som man mjölar händerna, och grädda i ugnen runt 12 minuter (varierar) i 175 grader. Ju tjockare de är, desto lägre temperatur och längre gräddningstid, annars hinner de bli krispiga i kanterna och kladdiga inuti..
Fyllning
200 gram smör (rumsvarmt)
2 dl florsocker
3 tsk vaniljsocker
6 msk kakao
Rör ihop ingredienserna till en jämn kräm och bred på kakorna (när de har svalnat). Eftersom översidan oftast blir snyggast brukar jag he fyllningen på undersidan av kakorna. Låt de stå i frysen lite grann, så att fyllningen stelnar något (inte blir hård) och forma så att de blir lite spetsiga.
Glasyr
Runt 100 gram mörk choklad
Smält chokladen. Doppa kakorna i den så att fyllningen blir helt täckt, och vrid kakan lite så att inte chokladen droppar. Ställ kakorna kallt. Chokladbiskvier går bra att frysa, då håller de sig väldigt länge.
De är faktiskt lite knepiga att få till, men det är värt att göra dem, de blir iaf goda^^
Bilden har jag tjuvat från mat.se.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0